Markku Lang

Lisätty todellisuus motivoi liikkumaan ja oppimaan myös ulkona

Lisätystä todellisuudesta käytetään lyhennettä AR (Augmented Reality). AR tarkoittaa informaatiota, jota koetaan jonkun laitteen kautta. Kaikki muistavat ja tietävät varmasti QR-koodin. Sehän on saanut nimensä sanoista Quick Response eli nopea vaste. QR-koodeja käytetään esimerkiksi tässä, Venetsian arkkitehtuuribiennaalissa esittelemään arkkitehtuurikohteita Venäjällä. QR-koodien lisäksi kouluissa on käytössä erilaisia sovelluksia, jotka reagoivat kuvaan tai paikkaan.


Teknologia kehittyy huikeaa vauhtia

Lisätyn todellisuuden käyttömahdollisuudet lisääntyvät kiihtyvällä vauhdilla sovelluksien ja teknologioiden kehittyessä. Esimerkiksi paikannus tarkentuu ja nykyisin lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää myös sisätiloissa.

Kuvittele, että pysäkkityöskentelyn tai ohjelmoidu työskentelyn rata ei koostuisikaan oman opetustilan pöydillä olevista tehtävämonisteista vaan voisit suunnitella radan koulun pihalle tai koulumetsään. Lisätyn todellisuuden käyttö voi olla aarteen etsintää, suunnistamista, löytämistä, yhdessä tekemistä tai pohtimista. Opettajana voitte yksin ja yhdessä helposti rakentaa ratoja ja myös seurata, miten radoista suoriudutaan ja miten tehtäviä tehdään.

 

Lisää elämyksellisyyttä

Lisätyn todellisuuden hyödyntäminen opetuksessa on helppo tapa lisätä opetuksen elämyksellisyyttä ja monipuolisuutta. Näin oppimisesta saadaan aktiivista, vuorovaikutteista ja elämyksellistä. Samalla toimintakulttuurin muutos lisää opiskelijoiden ja opettajien aktiivisuutta ja hyvinvointia sekä parantaa oppimista.

Tällaisten poikkeusolojen aikana opettaminen ja opiskelu etänä saattaa olla puuduttavaa. Lisättyä todellisuutta hyödyntävä malli ulko-opetuksen tai ohjatun opetuksen järjestämiseksi turvallisesti ja terveellisesti on hyvä vaihtoehto sisällä tietokoneen äärellä tapahtuvaan istumiseen ja opiskeluun.

Hyvinvoinnin näkökulman pitäisi ohjata kaikkea opetustoimintaa ja jokaisen työtä niin arkisissa kohtaamisissa kuin osana opetusta. AR:n käytön tavoite voi olla liikunnallinen, ja aktiivinen toimintakulttuuri luo rakenteita liikkumiseen arjessa. Samalla se vähentää paikallaan oloa ja stressin kokemuksia sekä edistää oppimista. AR on uusi oppimisympäristö, ja sen käyttö tukee kokonaisuuksien hallintaa ja oppiainerajat ylittävää osaamista.


Merkitykselliset oppimiskokemukset sitouttavat ja innostavat opiskeluun

Videolla näkyy kuvia koordinoimani ITEC-hankkeen (Designing the Future Classroom) Virtaukset- projektin Aurasma- sovelluksen käyttöä, UKI-AR- ja Åppi-sovelluksien käyttöä sekä valokuvanäyttelyni HP Reveal- sovelluksen käyttöä.

 

Lue lisää

www.oppimaisema.com

https://ctrlreality.fi

Pedagoginen suunnittelija

Markku Lang

  • Väitöskirjatutkija Lapin yliopisto
  • FCL.FI-hankkeen koordinaattori 2018-2019
  • LEA – Learntech Accelerator (Horizon 2020) PCP/PPI Expert
  • Future Classroom Lead Ambassador 2014–2019
  • Opetushallituksen oppimisympäristöhankkeiden koordinointi 2010–2019
  • Kuvataiteen lehtori 2004–2019 Oulun yliopisto
  • Parhaan opettajan palkinto (VALPAS) 2003, 2004

 

  • Oppimaisema.fi– palvelu Opetushallituksen rahoittamien hankkeiden tulosten esittelyyn 2010
  • Ohjaajakoulutuspalvelut 2008
  • Virtuaaliopetussuunnitelma Oulun normaalikoululle 2007
  • Suomen harjoittelukoulujen tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminnan julkaisualusta 2007
  • Herbertti verkkoherbaario 2006
  • Ohjaajan työkalupakki (Opetusharjoittelun ohjauksen työkalu) 2003
  • Taidesampo (Taidekasvatuksen oppimisympäristö) 2003
  • Norssiportti (opetusportaali) 2000
  • Integraatioluokkaprojekti (ergonomian ja oppimisen välisten suhteiden tutkimuskohde) 1997
  • Tilataideteos-kiipeilyseinä, ”Malja”-projekti oppilaiden kanssa 1995–1997

markku.lang@oppimaisema.com

puh. 0401350741

https://www.oppimaisema.com

 

Motto

”Hyvä idea ratkaisee monta ongelmaa”