Pekka Paappanen
Harva nuori haluaa heti rikkoa juuri rakentamaansa
Eri ikäkausiin kuuluvat erilaiset leikit ja on tärkeää, että lapsi saa sotkea, mennä piiloon tai olla rauhassa oman ikäkautensa mukaisesti.
Yläkoululaisille on puolestaan tärkeää saada pieniä ja rauhallisia vetäytymispaikkoja, jonne voi vetäytyä puhumaan kaikessa rauhassa. Mutta kaikille on tärkeää myös saada purkaa energiaa jollakin tavalla.
Tehdään itse
Teimme koulussamme ylijääneistä pulpettien kansista kolmannen luokan oppilaiden kanssa ”vatsalautoja”. Tässä kuvassa niitä valmistetaan ja kuvassa oleva oranssipaitainen poika ei kuulunut tähän ryhmään, mutta putkahti aina kuviin. Hänellä on varmasti loistava tulevaisuus.
Teimme myös Suomi 100 vuotta -teemalla seinämaalauksia sekä pulpettien kansien ja käytettyjen kuntopyörien yhdistelmästä työskentely/opiskelupisteitä.
Valoimme myös itse koulun pihalle kaukalon ja rakensimme yhteisiä polkupyöriä niille, joilla ei polkupyörää ollut. Pingiksen pelaamiseen me olemme haluamme myös ohjata. Uuden pallon on aina saanut tuomalla vanhan, särkyneen vaihdossa.
Kuunnellaan lapsia
Perinteet ja vuosittain toistuvat tapahtumat ovat erittäin tärkeitä, koska muuten lapsella saattaa tulla tunne kaaoksesta. Osallisuuden teema on myös hyvin tärkeä ja tässä on kuva siitä, kun 8.-luokkalaiset tekivät kotitalousluokan eteen terassin ulkoruokailuja varten. ”Mopopelto” syntyi siitä, kun 9. luokan mopoililjat halusivat ajella moopoillaan pitkillä välitunneilla.
Tytöt halusivat myös oman paikkansa, kun pojilla oli mopopeltoa ja skeittiparkkia. Syntyi ajatus siitä, että tuunataan koulussa vähällä käytöllä ollut parvi tyttöjen parveksi, johon pojilla ei ole asiaa.
Sosiaalinen pääoma ja osallisuus
Skeittiparkin suunnittelussa ja toteutuksessa mukana olleet pojat kertoivat siitä, kuinka he kuvittelivat kertovansa lastenlapsilleen, että ”paappa” on ollut tekemässä tätä.
Pari 8. luokan tyttöä, jotka eivät olleet niin kiinnostuneita koulunkäynnistä, saatiin mukaan tilaamalla taiteellisesti lahjakkailta nuorilta taideteos koulun käytävälle.
Pojat puolestaan saivat suunnitella, ohjata kaivurin kuskia pyörärataa tehdessään, ja samalla he saivat kokemuksen osallisuudesta.
Tapoja energian purkamiseen
Suomessa on edelleen turhan paljon kouluja, joiden parhaat alueet on varattu koulun henkilökunnan autoja varten.
Pihaa ei pitäisi ajatella koulurakennuksesta erillisenä saarekkeena, vaan samanlaisena oppimisen paikkana, jossa on rajattomasti oivaltamisen ja rakentamisen mahdollisuuksia. Jos rakenteilla on kokonaan uusi koulu, tontilla sijaitsevat puut, pensaat ja kivet ovat mahdollisuuksia uhkien sijaan.
Koulun pihassa onkin kyse nimenomaan energian purkamisesta. Pihalla on oltava tekemistä niin paljon, että keskittyminen tunnilla onnistuu. Jos pihaa rakennetaan yhdessä, ilkivaltaa ei käytännössä juuri esiinny. Harva nuori haluaa heti rikkoa juuri rakentamaansa.
Rehtori, Hauhon yhteiskoulu
Pekka Paappanen
Vuoden rehtori 2020
Hauhon koulun toimintakulttuurin kehittäminen osallistaen
pekka.paappanen@hmledu.fi
Motto
”Jos tyytymättömyyttä ei ole, muutosta on vaikea saada toimimaan kestävästi. Muutoksen tärkeä lähtölaukaus on siis tyytymättömyyden kohtaaminen ja sen ymmärtäminen, mistä siinä on kyse. Ongelmana on usein se, että tyytymättömyyttä ei uskalleta katsoa silmiin”