Puheenvuorot
Anni Järvitalo
Maisema-arkkitehti
Koulupihan suunnittelussa on tärkeää ekologisten ja ihmisläheisten arvojen yhteensovittaminen.
Arto Nykänen
Koulukulttuurin uudistaja
Yhteisöllinen, myönteinen toimintakulttuuri vahvistaa sosiaalisia suhteita, oppimista ja hyvinvointia.
Hanne Nyman
Kouluttaja ja yrittäjä Hannelandia
Leikki astuu ulos laatikosta – on kuvaileva ja kertova nimitys tavalle luoda varhaiskasvatukseen pedagogisesti jäsennelty, lapsilähtöinen ja mielenkiintoinen leikkiympäristö.
Heidi Syväoja
Tutkija
Tulosten mukaan liikunta on myönteisesti ja ruutuaika käänteisesti yhteydessä koulumenestykseen ja tiettyihin kognitiivisen toiminnan osa-alueisiin.
Janne Järvenpää
Yrittäjä, Rs Parks Oy
Mikä saa ihmiset liikkumaan, käymään uudestaan sekä miten aktiviteetit tulee sijoittaa, jotta tilasta saadaan toimiva ja turvallinen?
Jukka Sinnemäki
Luokanopettaja
Hyvinvointi on oppimisen perusta. Miksi puhun niin paljon hyvinvoinnista, johtuu siitä, että se on niin vahvasti kytköksissä oppimiseen. Hyvinvointi auttaa kohtaamaan elämän vaikeuksia ja vastoinkäymisiä.
Markku Lang
Pedagoginen suunnittelija
Lisätyn todellisuuden käytön tavoite voi olla myös liikunnallinen. AR on uusi oppimisympäristö ja sen käyttö tukee kokonaisuuksien hallintaa ja oppiainerajat ylittävää osaamista.
Pekka Paappanen
Rehtori, Hauhon yhtenäiskoulu
Koulupihan ei tule olla liian turvallinen. Jos kaikki sotkemisen ja kastumisen mahdollisuudet otetaan pois, piha muuttuu tylsäksi.
Tiina Mäkelä
Tutkijatohtori
Osallistamalla lapset suunnitteluun voidaan parantaa oppimisympäristöjen laatua, edistää demokraattista toimintakulttuuria, ja tukea sekä oppimista että hyvinvointia.